۲۰ نکته برای تست زنی داوطلبان کنکور سراسری بخوانند
وقت وب گردی که میشه هیچ کجا ایران وب نمیشه
ایران وب رقابت نمی کند ؛ رقابت می آفریند

داوطلبان باید با آرامش خاطر و آمادگی کامل در جلسه آزمون حضور یابند. در این میان توجه به نکته های مهم در پاسخ دادن به سؤال های تستی ضروری به نظر می رسد.

 

در این باره «حسن ادیب زاده» مسئول مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی از کتاب اصول و نکات کلیدی مطالعه، یادگیری، برنامه ریزی مطالبی را جمع آوری کرده است که در زیر می خوانید.

 

۱) امتحان تستی تنها آزمونی است که در آن طراح سؤال هم سؤال و هم پاسخ را به شما می دهد اما انتخاب جواب از بین چند گزینه باید انجام شود.

 

۲) روش های درست پاسخگویی به آزمون تستی را باید قبل از شروع امتحان برای خود مشخص و با تمرین روی نحوه پاسخ گویی آن را به یک مهارت تبدیل کنید.

 

۳) مهم ترین روش موفقیت در آزمون تستی که نمره منفی دارد به ترتیب زیر است:

 

الف) آن چه را که می دانید پاسخ دهید (از شماره یک تا آخر)

 

ب) آن چه را که به خاطر می آورید پاسخ دهید.

 

ج) آن چه را برمی گزینید پاسخ دهید (از طریق حذف گزینه های ناصحیح)

 

د) آن چه را نمی دانید پاسخ ندهید.

 

ه) پاسخ هایتان را بررسی کنید و جلوی بی دقتی های احتمالی را بگیرید.

 

۴) با شروع آزمون به طور معمول جو التهاب آلودی بر آزمون حاکم می شود. از این التهاب و شروع توفانی و هیجانی بپرهیزید و به جای احساسی جواب دادن سعی کنید آرام و منطقی پاسخ دهید تا نتیجه بهتری کسب کنید و از توانمندی های ذهنی خود بیشترین بهره وری را داشته باشید.

 

۵) نقطه شروع خود را انتخاب کنید. برخی به ترتیب شماره و براساس نحوه چینش سوال ها پاسخ می دهند و برخی دیگر براساس علاقه و ترتیب دشواری سؤال ها جواب می دهند، یعنی از درس ساده تر که علاقه بیشتری به آن دارند شروع به پاسخگویی می کنند.

 

۶) توصیه ما انتخاب نقطه شروع پاسخگویی به آزمون های تستی با درس های مورد علاقه و آسان است چون باعث افزایش ضریب امیدواری، اعتماد به نفس، صرفه جویی در وقت و مقابله با هیجان ناشی از شروع امتحان می شود و به مهار التهاب اولیه می انجامد.

 

۷) همیشه سعی کنید متن سؤال را با دقت و آرامش بخوانید و آن را بفهمید چون با فهمیدن متن سؤال و دقت در آن چه که از شما خواسته شده است به نیمی از پاسخ دست یافته اید.

 

۸) با پاسخگویی به سؤال های بسیار ساده و اجتناب از درگیر شدن با سؤال های سخت در وقت خود صرفه جویی کنید و سرعت تست زنی را افزایش دهید.

 

۹) به خاطر داشته باشید نمره ای که برای پاسخگویی به سؤال های ساده یا دشوار به دست می آورید در هر درس یکسان است پس ابتدا به سؤال های ساده پاسخ بدهید.

 

۱۰) به خاطر داشته باشید در آزمون های تستی به ویژه در کنکور فقط سواد داوطلب مورد سنجش قرار نمی گیرد بلکه علاوه بر سواد، سرعت، دقت و هوش نیز سنجیده می شود،پس برای آمادگی هر چه بیشتر علاوه بر کسب اطلاعات در زمینه های دیگر مثل سرعت و وقت آمادگی های لازم را هم کسب کنید.

 

۱۱) همیشه تعدادی از داوطلبان فرصت و توانایی دادن پاسخ صحیح به سؤال ها را دارند پس اگر با سؤال های سختی مواجه شدید خود را نبازید و با آرامش به ادامه پاسخگویی بپردازید و در نظر داشته باشید شاید آن سؤال برای همه داوطلبان دشوار است.

 

۱۲) تست های موجود در هر آزمونی را می توان به ۲ دسته تست های سرعتی و قدرتی تقسیم کرد.

 

۱۳) تست های سرعتی به طور معمول سرعت انتقال و عمل شما را می سنجند و حافظه، مهارت و تسلط شما بر درس های مختلف را به چالش می کشد.

 

۱۴) تست های قدرتی برخلاف تست های سرعتی درک، فهم، قدرت تجزیه و تحلیل، مقایسه، دسته بندی، توانایی به کار بستن، ارتباط دادن، خلاقیت داشتن و لایه های عمیق تر ذهنی را مورد سنجش و ارزشیابی قرار می دهد.

 

۱۵) به خاطر داشته باشید در تست های سرعتی به طور معمول نخستین حدس، صحیح ترین پاسخ است مگر این که به هنگام پاسخگویی تمرکز نداشته باشید و شتاب زده عمل کنید و بدنه سؤال را به خوبی نخوانده باشید.

 

۱۶) بسیاری از دانش آموزان برای دقت بیشتر، سرعت را از دست می دهند و تعدادی از آن ها نیز برای این که سرعت بیشتری داشته باشند دقت خود را فدا می کنند، پس تعادل در سرعت انتقال را بیاموزید به گونه ای که به دقت و تمرکزتان آسیبی وارد نشود و وقت خود را نیز از دست ندهید.

 

۱۷) علت اشتباه در محاسبه های عددی، شتاب و نداشتن تمرکز است، پس عجله و شتاب را کنترل کنید و تمرکز خود را افزایش دهید.

 

۱۸) برای غلبه بر تست های مفهومی محاسباتی درک منطق محاسباتی احکام، قضایا، اصول و فرمول ها تعیین کننده است.

 

۱۹) در تمرین های تستی که انجام می دهید پاسخ ها را همیشه بررسی کنید تا از این راه ضریب بی دقتی ها را کاهش دهید و بازآموزی و یادآوری روش های حل مسئله را درونی کنید.

 

۲۰) با خودسنجی در تمرین های تستی ریاضیاتی بلافاصله علل شکست خود را در مقابله با تست پیدا و نقطه ضعف خود را با تمرین زیاد به نقطه قوت تبدیل کنید.

روزنامه خراسان

 ( www.khorasannews.com )

 


گردنبند بسیار زیبا نقره به همراه آب زمزم و آیت الکرسی

امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد رضا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی